22. joulukuuta 2015

3 kauneinta kanikirjaa

Olen kasvanut perheessä, jossa lukemista pidetään tärkeimpänä taitona ja toinen vanhemmista kirjoittaa työkseen. Kotoani löytyy monta hyllyllistä kirjoja, joita minulle on nuorempana luettu ja joita luen nykyään itse. Päätin esitellä nyt kolme itselleni tärkeintä ja omasta mielestäni kauneinta lastenkirjaa, jotka liittyvät yllätys, yllätys kaneihin.




Minä ja pikkusiskoni Kukkakaali eli päivä Kanikukkulalla

"Pieniä kaneja ei saa ikinä lyödä eikä läimäyttää eikä nipistää eikä tukistaa. Äiti sanoo niin. Silloin heistä tulee arkoja ja he lakkaavat laulamasta. Eivätkä he enää ymmärrä mistään mitään."

Minä ja pikkusiskoni Kukkakaali eli päivä Kanikukkulalla on koskettava ja kauniisti kuvitettu tarina isoveljen vastuusta, kun isä ja äiti lähtevät porkkanoita metsästämään. Pienestä ja heikosta pikkusiskosta huolehtimiseen tarvitaan pitkiä hermoja ja paljon rohkeutta. Miten selvitään ketuista? Entä vaippojen vaihtamisesta?





Minä rakastan ihanaa pikku kirjaani

"Ihan kohta minä kuljen pikku kirjani lumometsään. Siellä kasvavat somat kukkaset ja sienet ja saniaiset. Parhaat ystäväni ovat siellä, hei kaikki!"

Ehdoton lastenkirjasuosikkini on iki-ihana Anita Jeramin Minä rakastan ihanaa pikku kirjaani. Rakastin sitä lapsena, ja löysin sen nyt uudelleen tehdessäni kirjahyllyyn joulusiivousta. Kirjassa hypätään pupun matkaan nauttimaan pupun kirjan lumoavasta maailmasta ja sieltä löytyvistä satupaikoista. Tämä ihana kirja pitää kyllä lukea tasaisin väliajoin, sillä hauska tarina ja hieno kuvitus jaksavat viihdyttää.




Arvaa kuinka paljon sinua rakastan

"Sitten Pikku Pupu nosti katseensa pensaiden yli. Öinen taivas oli suuri ja tumma. Mikään ei voinut olla kauempana kuin taivas. Minä rakastan sinua niin paljon kuin täältä on matkaa kuuhun, hän sanoi ja sulki silmänsä."

Tässä legendaarisessa kirjassa seikkailee Pikku Pupu sekä hänen isänsään Iso Pupu. Puput yrittävät löytää parhaan tavan kuvata tunteidensa määrää, mutta kuten Pikku Pupu ja Iso Pupu huomaavat, rakkaus ei ole mikään helppo asia mitattavaksi. Tykkään kovasti kirjan kuvituksesta, jonka on taiteillut edellisen kirjan tapaan Anita Jeram.

- - - - - - - - - -

Siinä oli minun lastenkirjasuosikkini. Mistä kirjoista te olette pitäneet lapsina? Oliko jollekin nämä minun mainitsemani kirjat tuttuja?


Jiia hyppäsi sängylle ihmettelemään kirjojen kuvaamista.

2 kommenttia

Tarkistan kaikki kommentit ennen julkaisua, joten ethän lähetä kommenttiasi suotta moneen kertaan!